Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

30 mio. kroner til magasinbranchen

30 mio. kroner til magasinbranchen Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 14. juni 2023
GRAKOMs konstituerede adm. direktør, Christian Jensen, er tilfreds med den store og brede opbakning til magasinbranchen i den netop indgåede medieaftale.

En ny magasin-pulje på 30 mio. kroner er en del af den nye brede medieaftale, som netop er indgået af regeringen, SF, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre.

Den nyoprettede pulje er til ”magasiner med publicistisk indhold af samfundsmæssig relevans, og som i dag ikke modtager mediestøtte eller er omfattet af nulmoms,” står der i aftalen, der gælder for 2023-2026.

GRAKOM har sammen med andre organisationer som Danske Medier og Dansk Erhverv arbejdet i mange år for at stille magasinerne på lige fod med øvrige digitale medier på momsområdet, og har sammen med ovenstående og Egmont og Aller sidste år udarbejdet et notat for at gøre opmærksom på, hvad det ville koste at indføre digital nulmoms for magasiner og ugeblade. I stedet for nulmoms, som man antog ville koste omkring staten et tab på 2 mio. kr., får man så i stedet en pulje på 30. mio kr. til magasiner fra næste år.

”Vi er glade for, at der er opmærksomhed om magasinernes svære konkurrencesituation i den nye medieaftale. Og især for den brede politiske opbakning til magasinbranchen og dens særlige udfordringer,” siger konstitueret adm. direktør i GRAKOM, Christian Jensen.

Christian Jensen 53530. Fotobentnygaardlarsen

Christian Jensen, konstitueret adm. direktør i GRAKOM

Den samlede mediestøttepulje bliver fra næste år 536,9 mio. kr. – og heraf er der også knap 53 mio. kr. til ugeaviser.

”Jeg er stolt af, at det for første gang i knap et årti er lykkedes at indgå et bredt medieforlig. Partierne skal have stor ros for at tage ansvar og skabe tryghed for den danske mediebranche, der har lidt under, at de to seneste medieaftaler har været smalle og ikke er blevet implementeret. Nu sikrer vi en omfordeling af mediestøtten, så danskerne får adgang til relevant indhold både lokalt og nationalt,” siger kulturminister Jakob Engel-Schmidt i en pressemeddelelse.

Jakob Engel Schmidt Fotograf Marie Hald

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt, Moderaterne

Læs også
Christina Toftegaard Nielsen, der som Forbrugerombudsmand havde stort fokus på greenwashing, skal nu være forperson for Miljømærkenævnet.
Forbrugerne forventer, at de virksomheder, de handler hos, kender dem så godt, at de både får skræddersyet information og skræddersyede produkter. De forventninger er kun blevet større, og det betyder, at kunderejsen skal sidde lige i skabet, ellers forsvinder forbrugerne igen.