Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Nyheder

Christina Toftegaard Nielsen, der som Forbrugerombudsmand havde stort fokus på greenwashing, skal nu være forperson for Miljømærkenævnet.
Forbrugerne forventer, at de virksomheder, de handler hos, kender dem så godt, at de både får skræddersyet information og skræddersyede produkter. De forventninger er kun blevet større, og det betyder, at kunderejsen skal sidde lige i skabet, ellers forsvinder forbrugerne igen.
Hvis bureauerne tager et større ansvar og tør spørge mere ind til kunden, kan de nærmest få alle de budgetter, de vil have, siger marketingchef i 3, Jesper Juhl Brogaard.
Med en ny lovgivning går EU efter de store techgiganter, men de danske politikere både herhjemme og i EU er villige til at gå skridtet videre. En undersøgelse viser, at 60 pct. af danskerne viser symptomer på afhængighed af sociale medier.
Forbrugerombudsmanden opfordrer virksomheder til at være konkrete ifm. markedsføring af klimakompensation. Og om to år må man slet ikke markedsføre sig med, at et produkt har en neutral, reduceret eller positiv indvirkning på miljøet mht. drivhusgasemissioner, hvis udsagnet baserer sig på kompensation.
For snart et år siden kunne magasinbranchen glæde sig over en politisk aftale, der styrkede branchen med 30 mio. kr. årligt over 3 år. Nu er det på høje tid, at pengene bliver udmøntet.
Hos onlinenichemediet for scenekunst, ISCENE, kan man ikke forstå, hvorfor freelancere ikke kan tælle med, hvis man vil søge den 30 mio. kroner store støttepulje til magasiner.
Marcus Rasmussen arbejder hos RR Print og har søgt ind på kandidatuddannelsen i digital innovation & management på ITU. Han kom i sin opgave, der gav ham en flot andenplads, ind på fire muligheder, som man kunne bruge AI til i den grafiske branche.
På dagens generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere var der genvalg til formand Jesper Jungersen, som nu igen besidder formandsposten for en 2-årig periode. 
200 deltagere fra alle GRAKOMs fire branchefællesskaber: Grafisk Branche, FESPA, Dansk Promotion og Creative Club, var samlet til en hel dag fuld af viden, inspiration og netværk. Der blev lyttet til, hvor Steen Bocian tror, økonomien er på vej hen. Hvilke krav Danish Crown stiller til deres underleverandører og repræsentanter fra de fire branchefællesskaber kom med deres bud på, hvordan man klarer sig. Eftermiddagen blev brugt til kunstig intelligens, hvor deltagerne fik en øjenåbnende introduktion til, hvad kunstig intelligens kan, og hvordan virksomhederne kan bruge den.
Årsagen er, at de engelske konkurrencemyndigheder vil sikre sig, at et alternativ ikke forværrer konkurrencen på markedet.
GRAKOM hilser kulturministerens initiativ velkommen og opfordrer til, at han også indtænker bogtrykkerbranchens vilkår og perspektiver, når han vil give forfattere og forlag bedre muligheder som følge af e-bøgernes indtog.
Grafisk tekniker Benjamin Lolk og mediegrafiker Jonas Vest Blichfeldt fra henh. Envases Europe og JJ Kommunikation, gik hjem som vindere af DM i Skills. En fagfestival, der var rigtig godt besøgt.
Scanstar er en nordisk emballagekonkurrence, der fokuserer på bæredygtig emballage. Læs her, hvem der kan deltage.
Det er et kæmpeløft til magasinbranchen, at der er lavet en pulje til magasiner på 30 mio. kr. Men branchen er ikke helt tilfreds med de rigide krav.
Bureauerne er især blevet bedre til rekruttering og employer branding, lyder det fra Henrik Jensen.
Forslaget styrker mulighederne for at indgå aftaler om brug af indholdet på internettet i forbindelse med bl.a. public service-tilbud og aftale om indsamling af beskyttet indhold, som fx. kan benyttes til kunstig intelligens gennem mægling.
Frederik Laue Tollund Vinther, der er i lære hos HL Repro, har altid vidst, at han skulle arbejde med noget inden for det grafiske område. Nu er han udvalgt til at være med i DM i Skills, selvom han ikke tænkte, at han kunne noget ekstraordinært.
Når bureauerne skal ansætte nye medarbejdere, er praktikanter og netværk de primære rekrutteringskanaler. Et bureau har også succes med LinkedIn, mens et andet har gavn af Instagram. Det er blevet lettere at finde kvalificerede medarbejdere, lyder det også.
Virksomheder skal registrere sig hos Dansk Producentansvar senest 31. august 2024. GRAKOM giver her gode råd til, hvordan man kommer i gang.