Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

120 deltagere fik et indblik i emballagebranchens seneste trends og udvikling

120 deltagere fik et indblik i emballagebranchens seneste trends og udvikling
Torsdag 09. marts 2023
Med indlæg fra Smithers, Coca-Cola, The Retail Institute og Europa-Kommissionen kom man allerede på første dag af konferencen 'Shaping the Future with packaging' i Bruxelles vidt omkring emballagebranchens udfordringer og muligheder.

På den første dag af konferencen 'Shaping the Future with packaging',der finder sted på Hotel Plaza i Bruxelles,  fik de 120 deltagere et indblik i emballagebranchens seneste trends og udviklinger.

Efter at GRAKOMs formand Jesper Jungersen bød velkommen på konferencen i sin egenskab af næstformand i Intergraf, som er en af arrangørerne, præsenterede Tom Hallam, project director i analysevirksomheden Smithers, fem megatrends inden for emballage, herunder bæredygtighed, e-handelsvækst, forbrugernes livsstil og adfærd, automatisering og digitalisering samt emballageinnovation.

Jesper Jungersen Bruxelles

Næstformand i Intergraf, Jesper Jungersen, bød velkommen til konferencen. Foto: Pia Osbæck

Tom Hallam påpegede, at det især er forbrugerne, der driver udviklingen inden for emballageinnovation i kraft af deres livsstil og deres adfærd. Samtidig har de store brands meldt nogle klare mål ud i forhold til FN’s verdensmål, og de forventer, at deres underleverandører gør det samme. 

Tom Hallam

Tom Hallam, Smithers. Foto: Pia Osbæck

Francisco Noguera, packaging innovation manager i Coca-Cola, præsenterede nogle af de mål, læskedrikkoncernen har fastsat i sit koncept 'World Without Waste', herunder at al emballage skal være 100 pct. genanvendelig i 2025, 3 millioner tons mindre jomfruplastik skal bruges fra oliebaserede kilder samme år, og 50 pct. af materialerne skal kunne genbruges i 2030.

Coca-Cola forsøger sig med at producere papirflasker og plantebaserede flasker, og det var der flere spørgsmål til fra salen. De giver begge nogle udfordringer, og det er nok heller ikke det man ender med, mente Francisco Noguera, men det er et springbræt til at finde nye løsninger.

Francisco Noguera

Francisco Noguera, Coca-Cola. Foto: Pia Osbæck

Olga Munroe, head of The Retail Institute på Leeds Beckette University, viste eksempler på, hvordan emballageområdet ser ud i England, og gav eksempler på forskellige brands' mål i forhold til klima og miljø.

The Retail Institute Brands

Fra Olga Munroes præsentation. Foto: Pia Osbæck

Maja Desgrées du Lou, desk officer ved Europa-Kommissionen, præsenterede EU-Kommissionens forslag om at revidere regulativet om EUs emballage og emballageaffald. Forslaget inkluderer reduktion af emballage med 5 pct. i 2030 (ift 2018) og 15 pct. i 2040, undgåelse af unødvendig emballage og fokus på genanvendelse af emballage. Samtidig er der i forslaget fokus på engangsmaterialer til mad og drikkevarer samt genopfyldning og harmonisering af affaldssortering med inspiration fra Danmark og Sverige.

Maja Desgrees

Maja Desgrées du Lou. Foto: Pia Osbæck

Shaping the Future with Packaging er arrangeret af Intergraf, FTA og Smithers.

Læs også
Den internationale emballagekonference Shaping the Future with Packaging finder sted i Bruxelles den 9. og 10. marts. Tilmeld dig sammen med GRAKOM.
EU-regulativ om skovrydning bliver gældende fra slutningen af året. Der er fortsat en række uafklarede forhold, men grafiske virksomheder kan få mere at vide om, hvor langt man er på dette Intergraf-webinar.