Influencere
Samarbejder mellem influencere og erhvervsdrivende om markedsføring kan give anledning til juridiske problemstillinger, som parterne bør være opmærksomme på, inden samarbejdet indledes.
Den erhvervsdrivende risikerer bl.a., at der opstår identifikation med influenceren, hvorefter den erhvervsdrivende kan gøres ansvarlig for influencerens overtrædelser af markedsføringsloven. En del af de typiske problemstillinger kan minimeres ved at indgå en skriftlig aftale med influenceren.
Aftalen kan bl.a. regulere spørgsmål om:
- Hvilke ydelser influenceren skal præstere
- På hvilke medier, hvornår og hvor længe ydelsernes skal præsenteres
- Vederlaget og dets beregning
- Omkostninger
- Erhvervshemmeligheder
- Konkurrencebegrænsninger
- Loyalitet, reklamemarkering og sammenlignende reklame
- Udnyttelsesrettigheder
- Immaterielle rettigheder
- Opsigelse
- Misligholdelse
Officielle vejledninger og gode råd
- Skjult reklame på sociale medier, Forbrugerombudsmanden, Skjult reklame på sociale medier (forbrugerombudsmanden.dk)
- Gode råd til influenter om skjult reklame, Forbrugerombudsmanden
- Nordisk standpunkt om skjult reklame, Forbrugerombudsmanden, 2016
- Markedsføring af fødevarer og foder som influencer, Fødevarestyrelsen
Kontakt os på tlf. 63 12 70 00, hvis du ønsker gode råd om influenceraftaler.