Til fornyet kamp for ændringer af nulmoms

GRAKOM, Egmont Publishing og Aller Media har sendt et brev til Folketingets Skatteudvalg. Thomas Torp mener, at det er vigtigt, at politikerne igen forholder sig til nulmomsen. Det skriver Mediawatch.

Sammen med Egmont Publishings direktør Klaus Høeg-Hagensen og Aller Medias adm. direktør Lars Matjeka, har GRAKOMs adm. direktør Thomas Torp sendt et brev til Folketingets Skatteudvalg.

Det skrev Mediawatch om forleden under overskriften: Magasinhuse finder nyt skyts til kamp for ændringer af nulmoms.

De tre direktørers skrivelse gentager en kritik af vedtagelsen af digital nulmoms, og Thomas Torp siger til Mediawatch, at kritikken er aktuel igen af flere årsager.

"Vi står over for, at der inden for få måneder begynder nye forhandlinger om mediestøtten. Vi mener, det er vigtigt, man i den forbindelse igen forholder sig til reglerne omkring nulmomsen. Og derfor råber vi selvfølgelig også op nu her og siger, der altså er et alvorligt problem."

Thomas Torp fortsætter:

"Vi har sendt et brev til Folketinget, fordi vi synes, det er vigtigt, at skatteudvalget er bekendt med klagen – at den findes. Samtidig mener vi, at den måde, som ordningen administreres på, er i modstrid til de svar, der er afgivet i Folketinget forud for vedtagelsen. Derudover er der kommet nye ting frem i en EU-dom vedrørende nogle franske forhold, som efter vores mening underbygger vores argumentation imod den danske nulmomsordning," siger Thomas Torp.

Den franske sag, som Thomas Torp henviser til, handler om nulmoms for fotografier, skriver Mediawatch.

GRAKOM, Egmont Publishing og Aller Media tolker dommen til, at kriterierne skal være objektive, klare og præcise, og det mener man ikke, at den de danske regler om nulmoms lever op til, skriver mediet.

Thomas Torp siger endvidere til Mediawatch, at han håber, at det nye politiske flertal vil lytte på de problemer, GRAKOM og de to medier peger på.

Og, tilføjer han:

"Det, vi ønsker, er, at der er lige momsvilkår på digitale medier. Vi ønsker, man indretter momsreglerne sådan, at man respekterer, vi har et mediemarked, hvor medier på kryds og tværs af forskellige genrer konkurrerer mod hinanden, og derfor skal de også have lige momsvilkår."

Kilde: Mediawatch.