Svanens og Blomstens popularitet vokser

En ny undersøgelse fra YouGov viser, at hver tredje dansker ofte eller meget ofte køber produkter med Svanemærket eller EU-Blomsten. Men danskerne mangler stadig kendskab til miljømærkede produkter.

[fact]Grakoms fokus på miljøet

Grakom har også stort fokus på miljøet og rådgiver gerne medlemsvirksomhederne i, hvordan de kan gøre brug af Svanen, Blomsten eller FSC.

Læs mere her og kontakt gerne Grakom, hvis du har spørgsmål.[/fact]Svanen og Blomsten er populære blandt både forbrugere og virksomheder. Miljømærkning Danmark har netop opgjort omsætningen for 2014, og den viser, at på blot fem år er omsætningen af svanemærkede produkter og serviceydelser næsten fordoblet.

I 2014 blev der omsat for mere end 7 mia. kr. svanemærkede produkter og serviceydelser i Danmark. I 2009 var tallet blot 3,7 mia. kr. Der er dermed sket næsten en fordobling på bare fem år.

I begyndelse af 2011 var der færre end 6.000 produkter med Svanemærket og EU-Blomsten. I dag er tallet oppe på over 12.000.

Den udvikling glæder miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen:

- Forbrugere, som gerne vil lægge miljøvenlige produkter i indkøbskurven, skal også have nemt ved at finde dem på hylden. Derfor er det dejligt, at så mange virksomheder kan se fordelen i at bruge miljømærkerne Svanen og Blomsten, og at flere og flere forbrugere køber miljømærkede produkter, siger miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen.

- Tidligere undersøgelser har vist, at rengøringsmidler, vaskepulver, plejeprodukter, køkkenruller og toiletpapir er de områder, hvor flest danskere ved de kan finde miljømærkede alternativer. Men undersøgelserne viser også, at danskerne mangler kendskab til, at de også kan vælge miljømærkede produkter inden for mange andre produktområder, eksempelvis hygiejneprodukter, mad- og bagepapir, møbler, maling, legetøj og byggeprodukter, fortæller Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

I februar sætter Miljømærkning Danmark fokus på det store udvalg af miljømærkede produkter. Kampagnen hedder ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen” og vil være synlig i en række medier.
Læs mere om kampagnen her.

Kilde: PackMarkedet.dk