Papiret er vigtigt for børn

 

Trods stribevis af digitale lanceringer var papiret i centrum, da JP/Politikens Hus for et halvt år siden lancerede Børneavisen. Den bliver trykt på Mors af Stibo Complete, og oplaget ligger over budgettet, fortæller chefredaktøren.

Siden september har Grakom-medlemmet Stibo Complete hver uge fremstillet tusindvis eksemplarer af Børneavisen på sit trykkeri i Nykøbing Mors – og hos udgiveren, JP/Politikens Hus, ligger grundige analyser bag valget både af papir som medie og af det konkrete papir.

Mediekoncernen døjer ellers med faldende trykt oplag for de tre flagskibe, Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet. Og hovedparten af satsningerne de senere år har været digitale, fx en stribe nye branchemedier under Watch Medier-paraplyen og nichemedier som Politiken Byrum og Politiken Skoleliv.

”Gennem nogle år har jeg stået for vores skoleafdeling, og herfra vidste vi, at børn synes, at det, der står i en avis, er mere vigtigt,” forklarer Louise Abildgaard Grøn, der er ansvarshavende chefredaktør for Børneavisen.

Koncernen skelede til succesfulde børneaviser i udlandet, ikke mindst Aftenposten Junior, som hver uge når ud til 30.000 unge nordmænd.

Børn vil lære

I efteråret 2017 nedsatte JP/Politikens Hus en arbejdsgruppe med Louise Abildgaard Grøn i spidsen, og den høstede vigtig viden i fokusgrupper med børn og forældre.

”Vi blev klogere undervejs. Børn er ikke så interesserede i konflikter og sensationer, de vil gerne lære noget og have anvist, hvad de kan gøre.”

Indholdet er dels ”voksennyheder”, der bliver forklaret for børnene, dels emner målrettet børn, fx om kæledyr, børn i andre lande, opgaver og vox pop blandt målgruppen, som er børn på 9-12 år.

Fokus på farver

”Interviewene viste også, at børn lægger afgørende vægt på store billeder og gode billeder. Og farver – der skal være mange farver i en avis til børn, og de skal stå knivskarpt,” fortæller Louise Abildgaard Grøn.

Dét prægede den tekniske del af forberedelserne: Avisen kunne ikke trykkes på almindeligt avispapir på koncernens eget trykkeri, og en periode var en baltisk løsning på tale. I stedet endte det med Morsø:

”Vi får Børneavisen trykt i heatset på særligt 70 grams papir fra Finland. Billederne står meget skarpere og tydeligere end i en avis, og trykfarven smitter ikke af. Desuden har papiret en længere levetid end en almindelig avis, fordi papiret er så tykt og rustikt. Det er vigtigt, når Børneavisen skal ”leve” i en uge,” påpeger chefredaktøren, der selv har børn på 4, 11 og 14 år.

Berlingske gav op

Undervejs i forberedelserne lukkede Berlingske Media sin børneavis, Kids’ News. Den havde ifølge koncernchef Anders Krab-Johansen i løbet af fire år kun nået et oplag på 4.000 og løb rundt ved 15.000.  Det skræmte dog ikke JP/Politikens Hus.

”Tværtimod betød lukningen, at forretningsplanen skulle justeres, fordi det blev realistisk med højere oplag. Vi ønsker ikke at oplyse vores oplag eller budgettal, men det er gået rigtig stærkt, og vi ligger 30 procent over vores mål lige nu. Vi kom stærkt fra land ved lanceringen i september og solgte mange julegaveabonnementer. Vi får ikke mange opsigelser, men en af udfordringerne er jo, at vores læsere ret hurtigt vokser ud af målgruppen,” siger Louise Abildgaard Grøn.

Børneavisen har redaktion i Aarhus med en daglig redaktør, to journalister, en layouter samt et par studentermedhjælpere. Chefredaktøren redigerer avisen og skriver forordet, men bruger omkring halvdelen af sin tid i koncernens skoleafdeling.

De 24 sider i Børneavisen er – ligesom Kids’ News var det – uden annoncer, og det grafiske udtryk adskiller sig klart fra en voksenavis, men er lidt mere afdæmpet end den berlingske børneavis.