Papir gir' plads til fordybelse

Bogen bliver aldrig yt, og papiret vil altid være vejen ind i fordybelsen. Det siger den Berlin-bosatte Sissel Hansen. Hun er kun 24 år, men har lige om lidt udgivet over ti bøger om det at starte ny virksomhed op i europæiske byer. Mød Sissel Hansen her.

Sisse Hansen
Sissel Hansen har boet i Berlin siden 2012 (Foto: Ole Blegvad)

Sie lacht überall die fünf cent. Lad mig sige det med det samme: Det er der ikke noget, der hedder på tysk. Men det er det, hun gør – griner over hele femøren, da jeg spørger, hvad hendes titel så er?

»Jeg er da CEO,« siger Sissel Hansen og griner. For er der noget, hun ikke ligner, så er det en CEO i den stereotype forstand.

Vi er i en baggård i Kreuzberg i Berlin. Den by, som om noget har været med til at bane vejen for Sissel Hansens succes.

»Berlin har betydet alt i forhold til projektet. I København ville det være for dyrt. Berlin er så weird og crazy, så alt kan lade sig gøre. Her synes folk, det er en skide god ide. I Danmark spørger folk, om der er penge i det,« siger Sissel Hansen.

»Og så er Berlin billig, og du kan finde arbejde. Der var mange mennesker, som kom med den samme gejst og passion. Kan vi starte noget? Og hvis ja, så er Berlin det rette sted. I Danmark kunne jeg betale husleje i tre måneder, så var jeg færdig, hvis jeg ikke fik en indkomst. I Berlin kunne jeg godt have et caféjob om aftenen og så arbejde på min ide om dagen og stadig have råd til at leve,« husker Sissel Hansen.

Mens cafejobbet blev passet om aftenen, så voksede ideerne om dagen. Sissel Hansen havde startet You2Berlin, der var et kollektiv med fire værelser. De blev lejet ud på månedsbasis til folk, der kom til Berlin som iværksættere. De fik en seng, en kontorplads, plus netværk. Det var en slags sluse til den tyske hovedstad. Det var umiddelbart en god ide, men der var ingen penge i det.

Til gengæld gav processen hende masser af erfaring. En erfaring, der pegede i retning af, at det var en god idé at samle sin viden om at være ”start upper”, igangsætter, i Berlin.

»Nu havde jeg jo selv prøvet at starte en virksomhed, så jeg vidste, hvordan man skulle reagere i forhold til de tyske myndigheder. Jeg havde selv arbejdet med det tyske bureaukrati. Nu var ideen at hjælpe andre med at finde vej i denne kæmpe by. Når man kommer til en ny by er det rart at vide, hvor skal man sove, hvor skal man spise, og hvor skal man danse. Det er det samme, hvis du vil starte en virksomhed. Hvem skal du snakke med, og hvem skal du ikke snakke med? Hvor skal du have kontor, hvor kan du finde penge, fonde, støttemuligheder og så videre?« siger Sissel Hansen.

Fra idé til bog
Sissel Hansen oplevede, at hun hele tiden gav tips videre til en masse mennesker. De spurgte altid om det samme, når det gjaldt om at starte en virksomhed i Berlin. Og netop fordi alle spurgte om det samme, så havde hun lavet en pfd-fil, som hun kunne sende til folk. Sissel Hansen havde altid været vild med guidebøger, så hvorfor ikke lave en guidebog om livet som igangsætter i Berlin?

»Jeg besluttede at lave en bog. Alle sagde, at bogen var yt. Lav det på nettet, sagde de. Men jeg tror ikke, at bogen er yt. Jeg tror godt, at folk kan lide at være off-screen.

Den følelse af at du kan fordybe dig. Når jeg køber en bog eller et magasin, så køber jeg mig også tid til fordybelse. Hvis jeg læser en bog på min iPad, så bliver jeg hele tiden forstyrret af en Facebook-opdatering, af en messenger-besked, af et reklamebanner, af Skype. Det er hele tiden on-the-run. Når jeg køber en bog eller et magasin, så kan jeg skære alt væk.«

»Det var den samme tanke med den bog. Den er ikke noget, der skal læses i en fart. Folk skal fordybe sig i den, fordi den er en vigtig ting,« siger Sissel Hansen.

Som tænkt, så gjort. Bogen blev en interviewbog med mange af de kontakter, som Sissel Hansen havde mødt i Berlin.

»Jeg ville fortælle historier fra byen. Så var spørgsmålet bare, hvordan al den viden om iværksætteri skulle formidles. Jeg kendte en masse mennesker med hver deres fortælling. Så i stedet for at lave almindelig research, tog vi de mennesker og lod dem fortælle deres historie om byen. Vi valgte 60-70 mennesker ud i forskellige grene af founders og start uppere, og det endte med en bog, der var 60 procent inspiration og 40 procent ”how to do”,« siger Sissel Hansen.

Hun havde ingen distributører, så hun og vennerne gik fra boghandel til boghandel og lavede aftaler om salg af bogen. Rygtet gik og pludselig kom boghandlerne selv og ville have ”Start up guide Berlin” på hylderne. På rekordtid solgte den 3000 eksemplarer. Tallet er nu 5000 solgte bøger alene om Berlin.

Ideen vokser ud i Europa
Den store og hurtige succes med Berlin-bogen betød, at ideen skulle prøves af i andre byer. Stockholm, København, Trondhjem og Aarhus fik hurtigt samme tur, og snart støder endnu flere byer til, blandt andre Lissabon, London, Wien og Oslo.

»Vi slår os sammen med lokale folk. Det er dem, der hjælper os med at finde journalister og fotografer. De finder også sponsorer. Vores businessmodel er, at vi har omkring otte partnere med i hver bog. De er med til at betale, til gengæld får de så indhold i bogen. Når pengene er hjemme, går vi ind i byen, og bogen udkommer cirka 13 uger efter. Det hele er meget nøje planlagt, siger Sissel Hansen, der ikke umiddelbart kan se nogen ende på, hvilke byer man kan lave ”start up guides” til. De fem guidebøger, der indtil nu er kommet, er solgt i 12.000 eksemplarer.

Fra enmandsfirma til virksomhed
Som 20-årig stod Sissel Hansen i Berlin. Verden lå for hendes fødder, men hun vidste bare ikke helt, hvor fødderne skulle bevæge sig hen. Nu fire år efter har hun banket en virksomhed op, der tæller ti ansatte.

Produktionen og den kreative del arbejder i Berlin, men salg, projektledelse og økonomi styres fra København. Lige nu er holdet i gang med at lave en app, forbedre onlinedelen og producere et magasin, men bogen skal stadig være det centrale.

»Vores bog har solgt meget på navnet. Mange har også rost vores grafiske fremstilling og synes, den er meget indbydende. Den har ikke det normale businesslook med klare linjer og blåfarve for money. Vi har valgt en pastelfarve, som den uskyldigt og legende farve. Den gule pastel er blevet vores kendetegn, og det vil vi bevare.«

Sissels tak til Berlin
Den sidste undersøgelse viser, at 25 procent af læserne er designere og grafikere.

»Vi troede, vi lavede en bog til iværksætterne, men vi lavede en bog til dem, der overvejer at blive iværksættere. Og det er en kæmpe og interessant målgruppe, fordi der er fire gange så mange, der drømmer om at blive iværksættere, som folk der ender med at blive det.

Virkeligheden er blevet meget større end det, der begyndte som en bogdrøm.

»For mig var det i første omgang en gave tilbage til Berlin. Nu havde jeg taget så meget fra byen af dens kreativitet, vilde byture og inspiration. Der er så mange, som kommer og går igen uden at efterlade noget. Det var ikke forventet, at det ville blive så stor en succes,« siger CEO’en for en lille-stor dansk succes i Europa.

Læs mere på hjemmesiden: startupeverywhere.com