På besøg i en højteknologisk branche med moderne digitaliseret udstyr

Ni elever fra grafisk teknikeruddannelsen på TECHCOLLEGE var på besøg i Slagelse hos Nilpeter, hvor de lærte om flexo, forædling og digital labels produktion.

”Det er megafedt at være her. Den faglige viden siver først for alvor ind, når vi kommer her og ser det i praksis og selv får lov til at prøve det af.”

Sådan siger Mikkel Hedegaard Sørensen, der var en af 9 grafisk teknikerelever, der havde to hele dage hos Nilpeter, som en del af deres uddannelsesforløb på TECHCOLLEGE i Aalborg.

Mikkel Hedegaard Sørensen, der er godt tre år inde i sin uddannelse og er i lære hos Limo Labels i Birkerød, var meget begejstret for besøget hos Nilpeter, hvor eleverne både kommer igennem introduktion til flexo-tryk og injekt-tryk.

F.eks. lærer eleverne hvordan man monterer, forbereder, gennemfører et tryk samt, hvordan man kan kombinere forskellige tryk, og derved forædle flexotryk med fx serigrafi, gravørtryk, varmeprægning og offsettryk.

Mikkel Hedegaard Sørensen

Mikkel Hedegaard Sørensen

Mikkel Hedegaard Sørensen

Mikkel Hedegaard Sørensen er mindst lige så begejstret for det kreative i faget som grafisk tekniker, som for de tekniske udfordringer.

”Hvis du er lidt kunstnerisk anlagt, er det også en fed uddannelse, for du får lov at lege med en masse farver, og give arbejdet dit personlige udtryk. Samtidig er du i bevægelse hele tiden. Det har været vigtigt for mig, at det er fysisk arbejde, uden at det er hårdt fysisk arbejde, der slider på kroppen.”

Der må gerne komme flere - især piger
Blandt grafisk teknikereleverne, der denne dag er på besøg hos Nilpeter, er der ingen piger. Det har der været på tidligere hold, men andelen af piger er desværre ikke høj.

Det kunne dog lige så godt være piger som drenge, der tager uddannelsen, og det ville være en stor fordel at få uddannelsen udbredt, så flere – både drenge og piger – bliver gjort opmærksom på den.

”Vi skal gøre os mere interessante som branche og gøre opmærksom på, at som grafisk tekniker arbejder man i en højteknologisk branche med moderne digitaliseret udstyr. Samtidig er det, der kommer ud af grafisk teknikeres hænder, produkter, der bruges hver eneste dag både i detailhandlen og i industrien,” siger Anders Mosumgaard, der er uddannelseschef i GRAKOM.

Jesper Jørgensen, der er global sales manager hos Nilpeter, supplerer:

”Det er samtidig en branche i udvikling, hvor produkterne og maskinerne hele tiden udvikler sig, og hvor vores kunder leverer etiketter/labels  til fx Lego, Grundfos, Danfoss og andre globale virksomheder, der kræver teknisk komplicerede løsninger.”

Om baggrunden for at stille sine trykmaskiner til rådighed for elever fra TECHCOLLEGE og andre brancherelevante virksomheder, siger Jesper Jørgensen:

”Når eleverne har været her, kommer de tilbage til deres praktikpladser og fortæller om, hvor god den maskine var, som de prøvede hos os, så de har et lille ambassadørskilt hængende på sig, kan man sige. Men vi gør det også fordi, vi gerne vil være med at bibeholde en stærk grafisk industri, og vi føler, at det er vores bidrag til industrien og samfundet,” siger Jesper Jørgensen.

Han tilføjer, at det faktisk også går den anden vej.

”Vi kan godt lide at have en dialog med operatørerne, det er vigtig feedback til os, hvad de synes om vores maskiner, og hvordan de fungerer. De har hands on på maskinerne, og når vi har en dialog med dem, kan vi sikre, at vi fortsat laver trykmaskiner, der både er højteknologiske og brugervenlige.”

En pakke af overflødighedshorn
På spørgsmålet om, hvad eleverne får ud af at besøge Nilpeter, når de i forvejen er i praktik ude i trykvirksomheder, svarer Carsten Kristiansen, praktikpladskonsulent og underviser på TECHCOLLEGE i Aalborg:

”Eleverne er enormt inspirerede, når de kommer tilbage på virksomhederne, efter et par dage her De er fyldt med energi, efter den pakke af overflødighedshorn, de er blevet præsenteret for her på Nilpeter. De ser og prøver det nyeste af det nyeste, og vi er enormt taknemmelige for, at Nilpeter og andre virksomheder tager sig tid til og lægger udstyr til, at vi kan komme og se forskellige værktøjer og maskiner.”

Carsten Kristiansen fortæller videre, at man udover Nilpeter i løbet af uddannelsen besøger reprofirmaer, leverandører, andre relevante virksomheder samt videnspersoner.

”Og det giver en bred indsigt i farver, labels, klichéfremstilling og trykteknologi generelt.”

Nyt forløb om flexo
På besøget hos Nilpeter er det specielt flexotryk, som eleverne arbejder med, og på TECHCOLLEGE er man i gang med at integrere et forløb om flexo i uddannelsens grundforløb.

”Vi kan mærke, at der bliver mere og mere af den type tryk, og vi vil gerne uddanne eleverne i det, så fra næste uddannelsesstart starter vi et grundforløb i flexotryk,” siger Carsten Kristiansen.

Han tilføjer, at man også er i dialog med branchen som hjælper med at gøre opmærksom på grafisk teknikeruddannelsen.Bl.a. GRAKOM vil meget gerne være med til at udbrede kendskabet til uddannelsen, så endnu flere unge begynder på uddannelsen, fordi der givetvis kommer til at mangle arbejdskraft inden for en ikke nær fremtid. Fra uddannelseschef i GRAKOM, Anders Mosumgaard lyder det:

”GRAKOM er med i Grafisk Uddannelsesudvalg og har løbende en dialog både med skolen, medlemsvirksomhederne og foreninger som DLA og Dansk Flexo Forum. Vi arbejder for at sikre tilstrækkelig arbejdskraft til branchen, derfor bakker vi aktivt op om TECHCOLLEGE og om, at virksomheder stiller sig til rådighed for skolen. Vi gør også, hvad vi kan for at synliggøre uddannelsen.”

Og han tilføjer:

”Det er dejligt at se den udvikling der er i uddannelsen og mærke det engagement som Nilpeter og andre virksomheder bidrager med. Det er i høj grad med til at løfte uddannelsen.”

Fra venstre: Carsten Kristiansen, Jesper Jørgensen og Anders Husumgaard.

Fra venstre: Carsten Kristiansen, Jesper Jørgensen og Anders Husumgaard.

Fra venstre: Carsten Kristiansen, Jesper Jørgensen og Anders Mosumgaard.