”Vi vil gerne være et sted, hvor mange nye medier mødes”

Filmselskabet Snowglobe har meldt sig ind i GRAKOM. Det er der flere grunde til. En af dem er at finde nye samarbejdspartnere. Men også juridisk bistand, barselsordning, og miljøet har betydet noget for det unge filmselskab.

Af Ole Blegvad

Vi lader denne artikel begynde med et spørgsmål: Hvad har GRAKOM og den verdensberømte danske skuespiller, Nikolaj Coster-Waldau, kendt for sin rolle i HBO-serien Game of Thrones, med hinanden at gøre?

Vi lader spørgsmålet hænge lidt i luften, og bevæger os ud mod Refshaleøen på Amager i København. Refshaleøen er det gamle industriområde, der fra 1872 til 1996 var hjemsted for B&W – et af verdens største skibsværfter. I dag er området under stor forandring, fyldt med kreative virksomheder, restauranter, kunstgallerier m.m. Lokalplanen viser, at i fremtiden skal området huse moderne bykvarterer med boliger og serviceerhverv.

Her på Refshaleøen forsøger jeg at finde bygningerne, der i tidernes morgen var hjemsted for brandstationen og skadestuen på B&W. Jeg skal møde Mikkel Jersin, en af stifterne af selskabet Snowglobe, som er et af de nyeste medlemmer af GRAKOM.

"Vores firma havde nået en størrelse, hvor vi gerne ville være medlem af en sund organisation, som kunne tilbyde os for eksempel juridisk bistand. Vi researchede lidt, og en ven i vores netværk anbefalede GRAKOM. Vi meldte os ind i foråret, fordi GRAKOM kunne tilbyde os den service og den organisation, som vi søgte", siger Mikkel Jersin.

Mikkel Jersin understreger, at Snowglobe måske ikke er den type virksomhed, der er flest af blandt GRAKOMs medlemmer. Og så er vi tilbage ved Nikolaj Coster-Waldau.

Selvmordsturisten
Den 21. november 2019 var der premiere på filmen Selvmordsturisten, hvor den danske skuespiller har hovedrollen som forsikringsagenten Max. Filmen er produceret af Snowglobe, der blev etableret som filmproduktionsselskab i 2015 af producenterne Mikkel Jersin, Katrin Pors & Eva Jakobsen.

"I filmbranchen er der ikke en forening på den måde. Vi har Producentforeningen, som mere er en filmpolitisk organisation. Derfor vil vi gerne være med i GRAKOM som f.eks. tilbyder en barselsordning. Som en forholdsvis lille virksomhed, giver det vores ansatte en tryghed, som vi ellers ikke kunne tilbyde", siger Mikkel Jersin.

Internationalt udsyn
Fra det gamle brandinspektørkontor fortæller Mikkel Jersin om Snowglobe, som har fokus på både danske og udenlandske spillefilm, og med instruktører der har en personlig signatur i deres arbejde. Filminstruktøren Søren Kragh-Jacobsen er i gang med filmen Lille Sommerfugl med Jesper Christensen, Karen-Lise Mynster og Mia Lyhne i hovedrollerne. Også denne film er produceret af Mikkel Jersin, Katrin Pors & Eva Jakobsen i Snowglobe.

"Fra begyndelsen ville vi gerne have en international profil, da det er sjovt og spændende at arbejde på tværs af grænser. Nu om dage bliver danske film ofte finansieret med penge fra mange forskellige lande, og derfor giver det god mening at have et internationalt udsyn", fortæller Mikkel Jersin.

Den norske mesterinstruktør Joachim Trier, islandske Hlynur Pálmason, danske Martin Skovbjerg, Omar Shargawi og Jeanette Nordahl er andre instruktørnavne, Snowglobe har i hus. Men det er ikke kun blandt instruktørerne og skuespillerne, at samarbejdet foregår. Fotografer, lydfolk, assistenter m.m. findes også gennem det internationale samarbejde.

Tryghed i en utryg branche
Det er ikke kun i filmbranchen, at holdet bag Snowglobe ønsker at udgøre en supertrio. De tre har hele tiden haft en målsætning og en drøm om at skabe en dynamisk og letbenet virksomhed, hvor der er plads til den individuelle medarbejder. De tre chefer ville skabe en virksomhed med glade og tilfredse medarbejdere i en filmbranche, der ellers er kendt for at have utilfredse medarbejdere. I Snowglobe er tryghed et vigtigt nøgleord.

"Vi har en horisontal struktur, hvor medarbejderne er i centrum. Vi er jo i en kreativ branche, så en idé eller mening fra en ung trainee kan være lige så god, betydningsfuld og værdiskabende, som en mening fra en af os chefer", siger Mikkel Jersin.

Snowglobe har cirka ti medarbejdere på kontoret på Refshaleøen, men har ofte flere filmproduktioner i gang med f.eks. 12 ansatte på en film og 50 på en anden samtidig. Der er mange mennesker ind og ud af huset – fra de unge trainees til Nikolaj Coster-Waldau.

Den flade struktur blandt medarbejdere og chefer betyder, at de for eksempel skiftes til at lave frokost, og at man altid spiser frokost sammen. Alle skal også hjælpe med at vande blomster, og om onsdagen skiftes medarbejderne til at bage boller. Det hele for at skabe en følelse af sammenhold.

"Vores filosofi er, at mennesket kommer før en fancy espressomaskine eller toplækre bygninger og møbler. De menneskelige værdier skal være i centrum. For os er det vigtigt at kunne tiltrække den kreative talentmasse, og derfor er virksomhedens dna vigtigt. Det tror jeg faktisk er gældende for alle firmaer. Jo stærkere og jo mere sympatisk virksomhedsfilosofi, des lettere er det at tiltrække de mest kreative", siger Mikkel Jersin.

Grønt fællesskab med GRAKOM
Adgangen til god virksomhedsbistand betyder meget, og snart håber Mikkel Jersin, at Snowglobe kan trække på et samarbejde med GRAKOM på det grønne område. Virksomheden har fx lige købt 100 drikkedunke og termokrus af BPA fri genbrugsplastik, hvilket man vurderer har en række miljøfordele frem for de engangsplastikkrus, der normalt er brugt på filmproduktionerne.

"Vi er et selskab, der lever i en digital medievirkelighed. Vores primære produkt er spillefilm, men vi laver jo også filmplakater, som vi får trykt sammen med manuskripter, filmforlæg og markedsføringsmateriale - så der foregår meget layout og design. Derfor vil vi gerne være med et sted, hvor mange nye medier mødes", siger Mikkel Jersin.

Han fortsætter:

"Jeg håber, at vores medlemskab af GRAKOM betyder, at vi bliver skarpere på at være en god arbejdsplads for vores medarbejdere, samtidig håber jeg, at vi i samarbejde med GRAKOM kan gå mod en grønnere fremtid, og endelig håber jeg, at vi kan finde samarbejdspartnere blandt GRAKOMs andre medlemmer", slutter Mikkel Jersin.

Artiklen er første gang trykt i GRAKOMs magasin 04/19.