Masser af plads i postkassen

Mange kender AdWords som den nemme og billige måde at reklamere på internettet. Men nu stiger priserne og der er kamp om at vinde de bedste søgeord.

Det er forholdsvis nemt at oprette en AdWord-kampagne og dermed få en plads blandt søgeresultaterne hos Google. Desværre kan et AdWord-klik snildt koste mellem 30 og 70 kr., hvis du vil have topplaceringen – og det løber hurtigt op.

Hvad mange samtidig overser er, at modtagernes postkasser ofte er gabende tomme. Tendensen er, at der bliver satset så meget på onlinekampagner, at mange glemmer direct marketing i farten. Og det er ærgerligt, for potentielt kan virksomhederne have modtagernes postkasser for sig selv.

En AdWords-annonce på et bestemt søgeord sælges af Google efter et auktionsprincip. Det betyder, at jo mere populært søgeordet er, desto mere stiger prisen for det pågældende søgeord.

- Hvis der eksempelvis skal 20 klik til en kundehenvendelse, og kun 20 pct. af kundeemnerne ender med at blive til forretning, så skal der 100 klik til en ny kunde. Så i dette eksempel kunne prisen på en ny kunde let lande på f.eks. 5.000 kr., fortæller Henrik Kruse, marketingdirektør hos GP Tryk/Zeuner Grafisk.

Porto kan betale sigI forhold til AdWords skal man være opmærksom på, at det højst sandsynligt ikke kun er potentielle kunder, der klikker på annoncen. Det kan derimod også være konkurrenter, jobsøgende etc. Som annoncør er det vigtigt at have det in mente.

Om du rammer målgruppen, ved du til gengæld bedre, når det kommer til direct marketing – hvis du vel at mærke har styr på din målgruppe. Og på trods af portostigninger etc. kan det i flere tilfælde betale sig at investere i en direct marketing-kampagne fremfor en AdWords-annonce.

- Mange tror sikkert, at portostigningen til 19 kroner for et almindeligt brev har slået den sidste direct marketing-kampagne ihjel, men faktisk kan man stadig få prisen ned på ca. en femmer for distributionen, og et moderne trykkeri kan klare individuel print og kuvertering for ca. en krone per forsendelse, siger Henrik Kruse.

Kilde: http://markedsforing.dk/artikler/kampagner/postkassen-er-jo-n-sten-ledig