Lille bureau - stort netværk

”Det er ikke nok at tegne flotte logoer og mønstre,” siger Jesper Yde. Fokus er på kundens samlede kommunikation, og derfor er det lille reklamebureau baseret på et netværk af freelancere med forskellige kompetencer. Mød Grakoms (og Creative Clubs) nye medlem, Ydeplus

Hvad er historien bag Ydeplus?

I mange år har jeg haft et brændende ønske om at blive selvstændig. Og efter at have været grafiker ved Hummel i mange år, var det tid. Jeg havde brug for at prøve mig selv af.

Jeg besluttede, at jeg ville stifte et netværksbaseret reklamebureau, altså hvor jeg har nogle gode kontakter med mange af de kompetencer, der skal bruges til at løse opgaverne. Min drøm var ikke at skabe et kæmpe bureau. I stedet kunne jeg godt lide tanken om at være en lille virksomhed, der kunne være agil og tilpasse sig alt efter opgaven.

Jeg har hus og børn, så det var lidt vildt at tage chancen og springe ud i det, men det er gået ret godt. Lige i øjeblikket har jeg to ansatte, og derudover har jeg et godt netværk. Vi bruger en videomand, der filmer og klipper selv. Derudover en dygtig fotograf, en copy writer og en rigtig god retoucher. Derudover nogle forskellige nichefolk, som vi bruger, når opgaverne er til det.

 

Hvordan arbejder I som et lille reklamebureau?

Vi prøver at have en meget personlig tilgang, og fordi vi er så små, har vi ret let ved at tilpasse os. Jeg gør alt, hvad jeg kan, for at sætte mig godt ind i kundernes forretning. Det er også derfor, jeg sprang ud i at opkalde virksomheden mit eget efternavn, fordi meget af det er min personlige tilgang til tingene. 

Der findes masser af steder på nettet, hvor der er dygtigere grafikere, der tegner rigtigt flotte mønstre og logoer, men det er jo ikke nødvendigvis god kommunikation, og det er netop dét, vi fokuserer på: At kommunikere rigtig godt på vegne af vores kunder.

Vi har ofte flyttet vores arbejdspladser ud til kunderne. Fået lavet en lille station hos dem og er rykket derud. Det gør, at vi er kommet til at kende dem rigtig godt, og de er kommet til at kende os. Det er en rigtig god måde for os at arbejde med kunderne.

Hvad er virksomhedens målsætninger for fremtiden?

Vi vil gerne blive ved med det, vi gør, men selvfølgelig vil vi gerne blive skarpere til de ting, der driller. Jeg har ikke et stort behov for, at vi bliver mange flere medarbejdere, men vi arbejder på at blive en lille smule større i vores base. Så der er klart vækstpotentiale, men det skal ikke være på bekostning af at være netværksbaseret. Vi har med relativt store kunder at gøre, så opgaverne kan være enormt store. Derfor skal jeg finde en balance mellem selvstændige og fastansatte.

 

Hvorfor har I meldt jer ind i Grakom?

 Det kom sig af, at jeg begyndte at have ansatte. Jeg vil gerne have en sikkerhed for, at jeg gør tingene rigtigt. Som selvstændig er der rigtig mange ting, man skal tage sig af, og der er det rigtig rart at have Grakom i ryggen i en masse spørgsmål. Fx om databeskyttelse eller ansættelsesret. Men derudover betyder det meget for mig, at man er koblet op i et netværk, og da jeg så hørte om Creative Club, var jeg ikke i tvivl om, at det lød rigtig spændende. Derfor meldte vi os ind.