Historisk virksomhed er stadig oppe på beatet

Der er en lige linje fra reparation af kartonnagemaskiner til design af websider og SEO-optimering. Linjen hedder Rich. Ebbesen og strækker sig over 100 år i den grafiske branche. Nu har virksomheden meldt sig ind i Grakom og kastet sig ud i  webdesign, fortæller content manager, Jonas Bue Jensen 

Hvad er I for en virksomhed?

Vi er en over 100 år gammel virksomhed, der sælger og leaser maskiner til både tryk og efterbehandling. Vi sælger også et stort udvalg af grafiske forbrugsvarer. Og som noget forholdsvis nyt har vi det seneste år kastet os ud i at lave websites, online marketing og SEO-optimering, hvilket jeg var med til at starte op, da jeg kom ind i firmaet.

I mine øjne gav det rigtig god mening, at vi tilbød kunderne den del også, fordi vi arbejder i den grafiske branche – og det er gået godt. Vi er endda nødt til at ansætte flere programmører i den kommende tid.

 

Hvad er det særlige ved Rich. Ebbesen?

Det særlige er, at vi var en af Danmarks første grafiske virksomheder. Richard Ebbesen grundlagde sin virksomhed i 1912, da han var en ung mand, der var kommet hjem til Danmark efter at have arbejdet på forskellige fabrikker i Schweiz og Tyskland. I starten drejede forretningen sig om reparation af kartonnagemaskiner og bogbinderi i en kælder på Nørrebro i København.

I løbet af få år begyndte han sin egen produktion af mindre stansemaskiner, da han var flyttet til lokaler på Gråbrødre Torv. Senere rykkede virksomheden til Valby og derfra videre til Smørum, hvor vi ligger i dag, og efter 100 år på familien Ebbesens hænder, overtog Thomas Svart ejerskabet i 2015.

Så i dag er vi en moderne virksomhed, der har over 100 års erfaring at trække på.

Hvad er planerne for fremtiden?

Vi skal vokse og have en større styrke end i dag. Vi vil gerne længere ud i landet og overvejer at starte en lille salgsafdeling i Jylland med et værksted til teknikerne. For vi kører rundt og servicerer i hele landet. Derudover vil vi gerne styrke hele online-afdelingen, men det er stadig meget nyt for os.

 

Hvorfor har I meldt jer ind i Grakom?

Jeg kom ind i firmaet for et år siden fra en helt anden branche – fødevareindustrien – så jeg har måttet læse rigtig meget op på branchen. I den proces læste jeg selvfølgelig om Grakom og tænkte ’hvorfor er vi ikke medlem?’ Jeg tænkte straks, at vi passede rigtig godt ind i Grakom, hvor vi kan lære en masse af de andre i branchen, så vi traf beslutningen om at melde os ind. Der bliver holdt en masse arrangementer, og dem har vi helt klart tænkt os at være med til.