Grakom: Tænk internationalt - og styrk den danske branche

Grakom tager nu konkrete initiativer for at få flere grafiske virksomheder til at kaste sig over den internationale konkurrence. For visse virksomheder vil det være en fordel at starte produktion i Østeuropa, lyder opfordringen.


Thomas Rizk

Har boet i New York og Stockholm.

Tidligere ansat i Udenrigsministeriet i 10 år.

Har været med til at udvikle Udenrigsministeriets program for outsourcing.

’Der er i mine øjne rigtig gode muligheder for at øge indtjeningen og erobre markedsandele’
[/fact]Det stigende pres fra udenlandske konkurrenter får nu Grakom til at anbefale de danske grafiske virksomheder at tage konkurrencen op. En del virksomheder bør se på muligheden for at etablere afdelinger i lande, hvor produktionsomkostningerne er lavere end herhjemme, siger Grakoms direktør, Thomas Torp:

»Den samlede kage bliver mindre og mindre i takt med, at trykopgaver flytter til især Østeuropa. Vi bliver nødt til at være lidt mere offensive, og hvis vi tør det, så kan vi få kagen til at vokse,« siger Thomas Torp.

Grakom har fået udarbejdet en konkret guide til medlemsvirksomheder, der ønsker at etablere produktion i Østeuropa. Bag guiden står Thomas Rizk, der er konsulent i Policy Group. Han har undersøgt markederne i Østeuropa og ser store muligheder for de danske virksomheder.

»Der er i mine øjne rigtig gode muligheder for at øge indtjeningen og erobre markedsandele,« siger han og uddyber:

»Den danske grafiske branche er lidt af en superliga. Vi har meget at byde på med viden, teknologi og produktionsoptimering. Så de danske virksomheder vil formenlig sagtens kunne klare sig på andre markeder, der primært har den fordel, at de har lave produktionsomkostninger.« Ifølge Eurostat er lønomkostningerne i Polen under en fjerdel af de danske. »I stedet for at blive frustrerede over, at det ofte er billigere at trykke i Østeuropa, så kan det være, at vi selv skal prøve at bruge muligheden for at udvide med produktion i Østeuropa,« siger Grakoms direktør, Thomas Torp, der også ser udflytning af produktion som en mulig indgang til eksempelvis det tyske marked.

Mulighed for støtte

Udover lavere produktionsomkostninger kan virksomheder, der starter produktion i Østeuropa, få støtte via EU’s strukturfonde. Frem til 2013 blev støtten i høj grad givet til enkelte virksomheder i forbindelse med indkøb af udstyr. Men med det nye støtteprogram, der løber fra 2014-2020, er reglerne blevet ændret, så støttemidlerne nu går til udviklings- og innovationsprojekter.

»Nu skal man kunne dokumentere, at etableringen i Østeuropa sker med innovation for øje. Det kræver således, at man kan vise, at det, man indkøber, er det nyeste af det nye, og at det sker i partnerskab med lokale aktører i det pågældende land,« udtaler Thomas Rizk fra Policy Group.

»Så ønsker man at afsøge mulighederne for EU-støtte til sin etablering i Østeuropa, så skal man i sin internationaliseringsstrategi også have en partnerskabsstrategi. Gør man det, så er der gode muligheder for anseelig støtte via EU's strukturfonde.«

Godt for branchen – og de små

Thomas Torp ser det som en fordel for mindre virksomheder på det danske marked, hvis flere af de større grafiske virksomheder begynder at orientere sig internationalt.

»Det her er noget, alle i branchen kan glæde sig over. Uanset om man er en af de virksomheder, som begynder at eksportere produktion eller ej. For det vil faktisk give bedre luft til dem, der bliver på det danske hjemmemarked, når den samlede kage bliver større. For så bliver der mere til os alle sammen.«

Grakoms direktør ser heller ikke en risiko for, at det på sigt vil føre til færre danske arbejdspladser.

»Jeg tror, vi mister arbejdspladser, hvis vi ikke gør noget. For Grakom handler det om, at de danske virksomheder skal være så stærke som overhovedet muligt, og det bliver de ved at tænke internationalt.«

Grakom kan hjælpe

Grakom tilbyder i forvejen en række ydelser til medlemsvirksomheder, der er interesserede i etablering i udlandet og kan hjælpe med kontakter til branchen i mange lande via samarbejde med brancheforeninger i både Europa, Asien og sågar Afrika. Grakom samarbejder også med Eksportrådet, Væksthusene, IFU og Danida og tilbyder procesrådgivning og afdækning af samarbejdsrelationer i udlandet.

Udover de nye, konkrete guidelines til hvordan man kommer i gang med at etablere produktion i Østeuropa, har Grakom også fået udarbejdet et notat omkring mulighederne for EU-støtte. Direktør Thomas Torp siger:

»Vi kommer til at tage en række initiativer, der skal understøtte de virksomheder, der tænker internationalt, så de kan blive hjulpet på vej. Der vil også blive etableret rådgivningsydelser på det her felt.«

Konkret bliver det Thomas Rizk fra Policy Group, der kommer til at rådgive og sparre med Grakoms medlemmer.

»Jeg ser frem til at bringe min erfaring fra 10 års arbejde i Udenrigsministeriet i spil over for Grakoms medlemmer og håber, jeg kan være med til at hjælpe nogle af dem i gang med deres internationale aktiviteter.«