GRAKOM kæmper for fair konkurrence på medieområdet

Mediemomsen er baseret på kunstige skel mellem dagblade og magasiner. Sådan lyder det fra GRAKOMs adm. dir. i en artikel i Journalisten, der belyser problemerne ved, hvordan mediemomsen uddeles. 

Snart går regeringen og Folketingets partier til forhandling om en ny aftale på medieområdet. Øverst på GRAKOMs ønskeliste står der fair mediemoms. 

Som det er lige nu, er den digitale nulmomsordning nemlig konkurrenceforvridende i yderste potens. Det mener GRAKOMs adm. dir, Thomas Torp, der i denne uge udtaler sig om emnet til Journalisten.

Et tænkt eksempel lyder, at når Alt for damerne udgiver en artikel online, så er den produceret uden mediestøtte og sælges med 25 pct. moms. Men når BT efterfølgende laver en citathistorie baseret på Alt for damernes artikel, så er det med mediestøtte og uden moms. 

”Det her med, at der for nogle er nulmoms, mens andre skal betale 25 procent, er jo en hæmsko i udviklingen,” siger Thomas Torp til Journalisten. På spørgsmålet om, hvorvidt man kan argumentere for, at der er forskel på dagblade og det indhold, der findes i magasinerne, svarer han: 

"”Det vil jeg sige nej til. Jeg ved godt, at man prøver at drage kunstige skel her, men hvis man kigger på de historier, der kommer ud på en række af dagbladene og deres onlineplatforme, så er det stof, der akkurat lige så godt kunne være hos platformene, som magasinudgiverne har. Der er ikke den store forskel i virkelighedens verden." 

Læs hele artiklen her.