Kan det betale sig at dele virksomhedens overskud med de ansatte?

Ja, siger engelske Simon Biltcliffe, der udfordrede deltagerne på Grakom Dagen til at drive deres virksomheder efter en blanding af Marxisme og kapitalisme. Se deltagernes reaktion.

Marxisme og kapitalisme sammen, hvordan fungerer det?

Ja, de bliver jo ofte anset for at være modsætninger, men i realiteten fungerer de helt perfekt sammen, hvis man bare sætter dem i den rigtige rækkefølge. Du er nødt til at bruge kapitalismen til at skabe værdi. Der er intet, der virker bedre til at skabe værdi end kapitalisme. Men når du har skabt et overskud, så er det op til dig, hvad du vil gøre ved det overskud. Hvis du kan bruge marxistiske principper til at fordele overskuddet på en fair måde på dit hold, så vinder alle. Hvorimod hvis du beholder overskuddet selv, så taber alle. Du ender med flere penge, end du har brug for, og du bliver paranoid, fordi du hele tiden forestiller dig, at folk omkring dig vil prøve at tage dine penge.

Kan man have for mange penge?

Undersøgelser viser, at der ikke er nogen sammenhæng mellem lykke og det at have mange penge. Faktisk har det modsatte virkning. At have nok penge er perfekt. Man har nok til at tage sig af sig selv og sin familie.

Så det er mit princip. Jeg bruger kapitalisme på den helt normale facon, hvor vi ser på nøgletal og så videre, som alle kender. Men vi tager overskuddet, geninvesterer de første 400.000 pund i virksomheden for at holde den stærk og fri af lån udefra.  Det overskud, der ligger mellem 400.000 og 1 million pund betaler vi 50 pct. af som bonus til medarbejderne og 50 pct. bliver i virksomheden. Alt overskud over 1 million pund går direkte til medarbejderne i form af en bonus.

Hvis jeg skulle lave min virksomhed om, hvor skulle jeg så begynde?

Start med at stole mere på de ansatte i virksomheden. Vær åben. Ret beset bør du give dem de samme informationer, du giver dine ledere. Med mindre der er en helt specifik grund til at holde noget hemmeligt, som hvis informationerne fx ville ramme nogen negativt.

Hvis alle har de samme informationer, som du som leder har, kan alle arbejde bedre sammen som et stort hold. Og så er det gratis. Det koster intet. Så brug teknologien: Jeg laver en lille video på fem minutter en gang om ugen, og det gør hele vores direktion. Det gør en stor forskel. Så tænk på, hvordan du kan maksimere det følelsesmæssige, intellektuelle og finansielle udbytte af alle i virksomheden og endda også hos dine leverandører og dine kunder.

De her ting giver et helt nyt udsyn til, hvordan I kan arbejde bedre sammen.

Havde du denne filosofi, da du grundlagde virksomheden i 1996?

Nej, jeg har justeret den hen ad vejen. Da jeg først startede virksomheden tænkte jeg da meget på at sørge for min familie og den slags. Men da det ligesom var sikret, og jeg havde betalt lånet til mit hus, så faldt jeg tilbage på det, jeg altid har troet på, nemlig at virksomheder faktisk bidrager med noget godt. Selvom jeg er socialist, ser jeg ikke virksomheder som en slags ondskab.

Det er langt lettere at køre en forretning, når folk står på samme side og arbejder med noget, som de tror på. Det er det, der gør, at jeg kan tage af sted på en uges motorcykeltur uden at behøve at behøve at bekymre mig om, eventuelle problemer hjemme på basen. Det giver mig en højere livskvalitet, og mine ansatte får muligheden for at have den samme livskvalitet, og det vinder vi allesammen ved.

Hvordan er det anderledes at arbejde for din end for så mange andre virksomheder?

Vi prøver at gøre det så behageligt at arbejde, som vi kan. Vi øver os i at sige tak så tit som muligt og sætte pris på hinanden. De fleste af de emails, jeg skriver, er takke-emails. Mange virksomheder noterer, når nogen begår fejl, men hos os bliver det det også noteret, når nogen gør et godt stykke arbejde. Vi larmer nok lidt mere end i andre virksomheder. Vi smiler nok også lidt mere. Der er gratis mad, og vi betaler for, at de ansatte får strøget deres skjorter. Små ting, der gør det hele lidt sjovere og rarere at gå på arbejde.

Gør du det for bundlinjen eller for de ansattes skyld?

For begge dele. Folk arbejder smartere, når de ikke skal bekymre sig, og når de har det sjovt på arbejdet.

Hvad var dit budskab på Grakom Dagen?

At vise, at virksomhedsledere har et valg. De behøver ikke køre deres virksomhed, sådan som folk forventer. Bankfolk og revisorer er professionelt uddannet til at se succes på én bestemt måde. Men mit budskab er, at der er mange forskellige måder at få succes på. Og du kan godt være glad imens, og det er jo i bund og grund det, det hele handler om.

Du har talt om det her budskab i 20 år. Er der nogen, der lytter til dig?

Ja, det synes jeg. Der sker en ændring i markedet i disse år. Vi har årligt besøg af cirka 1200 mennesker, der gerne vil se, hvordan vi gør tingene, fordi de gerne vil tage elementer af vores filosofi. Og det, tror jeg, de er nødt til. Kampen om talentmassen er skarpere end nogensinde, så virksomhederne bliver nødt til at kunne motivere de ansatte. De unge mennesker, der kommer ud på markedet i disse år er anderledes, end vi, der kom ud for 30 år siden. De har flere muligheder og højere forventninger. De kræver at have det godt, mens de arbejder, og de er ikke nødvendigvis klar til at gå igennem dødsyge rutiner for at tjene deres penge, sådan som vi nok var. Så hvis du kan skabe et rart sted at være for de ansatte, så får du de største talenter, og det giver din virksomhed de bedste chancer.

Hvis folk skulle tage en enkelt af dine ideer med hjem, hvilken skulle det så være?

Så vil jeg anbefale, at man laver en ugentlig video til alle i virksomheden. Gør det til en øvelse at kommunikere om alt, hvad der sker i firmaet. Gode ting, dårlige ting. Hvem der er blevet gravide og så videre.

Har man ikke som topchef vigtigere ting at tage sig til?

Der er intet vigtigere end dine ansatte. Hvis du vil have den bedst mulige forretning, så er du nødt til at motivere, kommunikere og sørge for, at de ansatte forstår, at du også arbejder for dem. Og der er videoerne en meget effektiv kanal. Det tager fem minutter. Når nye folk kommer ind i vores virksomhed, så filmer de en lille video på 1 minut med sig selv. Det handler om at kommunikere på en menneskelig måde.