”Synlighed, bæredygtighed og ordentlighed er kommet for at blive”

Rune Fabricius, Kim Harris og Per Nonbye ser alle lyst på fremtiden. De ser bl.a. muligheder i den grønne omstilling i sign-branchen.

Rune Fabricius, Kim Harris og Per Nonbye ser alle lyst på fremtiden. De ser bl.a. muligheder i den grønne omstilling i sign-branchen.

Fremtiden ser lys ud, mener tre FESPA-medlemmer. De forudser vækst, og ser muligheder i at arbejde endnu mere med klima og miljø, som de oplever større efterspørgsel på.

Det tegnede umiddelbart rigtig dårligt for sign-branchen, da Danmark lukkede ned i 2020. Men året endte som ét af de bedste for flere af FESPA Denmarks medlemmer.

Én af dem er familieejede Nonbye, der har hjemme i Odder og leverer visuelle løsninger med særligt fokus på skilte. Virksomheden havde en ordreportefølje, der ikke blev direkte ramt af restriktioner. Efter et par måneder med lav ordreindgang bidrog andet halvår i 2020 til, at virksomheden landede det bedste årsregnskab i virksomhedens 56 år lange historie.

Produktionschef i Nonbye, Per Nonbye, er derfor ikke overraskende optimistisk omkring fremtiden. Han fortæller, at virksomheden har ansat 8 nye medarbejdere det seneste år, og at man ser en del muligheder i forbindelse med genåbningen af landet – og med efterspørgsel på mere bæredygtige løsninger.

Per Nonbye, produktionschef i Nonbye

Per Nonbye, produktionschef i Nonbye

Sidstnævnte har Nonbye arbejdet med gennem flere tiltag – bl.a. ved at medvirke til at udvikle en PVC-fri folie. Desuden har man offentliggjort sin første CSR-rapport, der skal forpligte virksomheden til at forankre verdensmålene i sit fundament.

”Synlighed, bæredygtighed og ordentlighed er kommet for at blive, og det passer lige til os. Jeg tror at alle i sign-branchen er helt bevidste om og fokuserede på kravet om flere grønne produkter, og vi tror at markedsmekanismen vil gælde,” siger Per Nonbye og uddyber:

”Større og mere intens efterspørgsel vil drive leverandørerne mod et større og større udbud. Jeg tvivler på at producenter, der ikke tænker bevarelse af ozonlag ind i produktionsprocesserne, vil have deres eksistensberettigelse på den mellemlange bane.”

Hele regnestykket
Også hos Foliekniven ser man en mulighed i at arbejde mere med miljø og klima. Her producerer man folie, skilte, bannere og klistermærker til selvmontering, og man er i gang med et forløb med fokus på, hvordan man laver en grønnere forretningsplan med GRAKOM som rådgiver, fortæller indehaver af Foliekniven, Rune Fabricius.

”En vigtig pointe, vi allerede har lært i processen, er, at det ikke altid er mest bæredygtigt at vælge et bæredygtigt materiale. Det afhænger af, hvordan processen foregår, og om man f.eks. er nødt til at udskifte skilte og klistermærker ved at lave genoptryk flere gange for at opnå det samme resultat. Man skal huske at have hele regnestykket med,” siger han.

Det indebærer mere konkret, at man undersøger mulighederne for at bruge mere bæredygtige materialer og arbejde mere med at rådgive kunder om genanvendelse af affald og emballage.

Rune Fabricius, indehaver af Foliekniven

Rune Fabricius, indehaver af Foliekniven

Kontakten med kunderne er blevet endnu vigtigere det seneste år, mener Rune Fabricius. Foliekniven oplevede vækst sidste år på baggrund af interesse fra en ny kundetype. Da de virksomheder lukkede ned, som man normalt betjener flest af, begyndte private at gå i gang med projekter i hjemmet. Dén tendens forventer Rune Fabricius vil fortsætte, og han forudser derfor yderligere vækst, når erhvervsdelen kommer tilbage i omdrejninger.

Flere alternativer
Samme toner lyder fra Kim Harris, der er adm. dir. i leverandørvirksomheden Vikiallo, selvom 2020 ikke blev et år med vækst. Her var man nødsaget til at afskedige tre medarbejdere og gå 10 pct. ned i løn.

Fra januar gik virksomheden tilbage til normaltilstand og har siden ansat igen, så man i dag er over 30 medarbejdere på faciliteterne i Kolding.

Kim Harris, adm. dir. i Vikiallo

Kim Harris, adm. dir. i Vikiallo

Kim Harris ser derfor også positivt på fremtiden, og kan som leverandør til skiltevirksomhederne også bekræfte, at der er ved at ske mere på klima- og miljøfronten. Han oplyser, at der sælges flere PVC-frie produkter end tidligere, og han tror på, at den udvikling vil fortsætte – selvom han efterspørger flere alternativer.

”Der er mere gang i dansk økonomi, end der har været længe. Mange af vores kunder har fået rigtig travlt, og miljø og klima fylder meget. Jeg mener dog, at sign-branchen først bliver grønnere, når der kommer flere alternative produkter, specielt til PVC, hvor der mangler meget, før man kan skifte.”