Han er kommet på FESPA, siden han var serigraf-elev

Det er over 30 år siden, at Morten Frost var på messe første gang. Meget er blevet digitalt i mellemtiden, men hos Juhl A/S er det ikke det digitale, der kommer til at tage over.

Ligesom der var flere, der havde deres elever med til FESPAs messe, så var Morten Frost også serigrafielev første gang, han var med på en FESPA-messe. Det var i 1988 i Amsterdam.

”Og jeg har kun misset messen to gange siden,” siger Morten Frost, der i dag er salgsdirektør i både danske Juhl A/S og svenske Juhl Svenska AB med i alt 10 medarbejdere.

På spørgsmålet om messen er større i dag end dengang, siger Morten Frost:

”Den er ikke større, men den er anderledes end dengang. I 90’erne var der store stande med kendte og gamle brands, der solgte analogt udstyr. I dag er det mest digitale løsninger. Produkt for produkt har serigrafibranchen også udviklet sig til alverdens digitale løsninger udover de analoge produkter. Der er stadig serigrafi, tampontryk, lasermærkning, varmeprægning etc. Men der er også kommet de digitale som fx DTG – direct to garment og DTF – direct to film,” siger Morten Frost.

Det er dog stadig en mindre del af forretningen, der er digital, og det bliver ikke det digitale, der kommer til at tage over, forudser Morten Frost:

”Det digitale er et godt supplement til vores analoge trykteknikker, nogle steder giver det rigtig god mening og andre steder kan vi lave bedre resultater med andre trykteknikker. Det er en mindre del af vores omsætning, der er digital og det bliver formentlig ved med at være i mange år. Vores kunder trykker ikke på papir. De trykker på tekstil, plast, glas, metal og mange andre ting. Her kommer digitale løsninger ofte til kort, da der findes kvalitets og produktivitetsmæssige bedre løsninger.

Juhl A/S’ kunder er f.eks., fremstillingsvirksomheder, medico og tekstilvirksomheder, der skal have løst en mærknings- eller dekorationsproces.

Fem elever var med i år
I år havde FESPA Danmark givet medlemmerne mulighed for at tage deres elever gratis med til FESPAs messe. Det havde fem virksomheder benyttet sig af, og derfor var følgende elever med i Berlin, hvor messen blev afholdt i år:

Katrine Friis Clausen fra Skiltestedet, Patrick Hurley fra NS System, Carl Juhl fra Juhl , Freja Vejrgang fra Egotag Skilte & Reklame og Maria Kryhlmann fra Signmeup.