Her er fire DPA-medlemmers udfordringer

Udfordringer kan både give fordele og ulemper. Læs her hvordan fire DPA-medlemmer ser udfordringerne for 2022.

Generelt i samfundet er der store udfordringer med fastholdelse og rekruttering. Men det er ikke det, der fylder mest hos DPA-medlemmerne, i hvert fald ikke hos Jydsk Emblem Fabrik.

”Vi er gode til at fastholde vores medarbejdere, som i gennemsnit har en anciennitet på godt syv år. Til gengæld kan vi mærke, at lønkravene er højere, når vi har folk til samtale, det er jo en konsekvens af det lave udbud, og det har vi prøvet før, siger direktør Hanne Hørup.

 

Hanne Hørup

Heller ikke direktør Dorte Frandsen nævner rekruttering som en udfordring. Hos Baze er det leverancekæden. Det betyder nemlig, at man bruger ekstraordinær meget personaletid på den del i forhold til tidligere, fortæller direktør Dorte Frandsen:

”Vi bruger rigtig mange medarbejderressourcer til at følge op på leverancerne for at tjekke om de nu kommer som aftalt, og om de overhovedet kommer. Og så skal vi også formidle det videre ud til kunderne. Vi har stort set brugt to mand kun på at arbejde med den del i en lang periode. Og det er timer, vi ikke kan viderefakturere.”

Dorte Frandsen

De stigende priser kan også have fordele
Hos Plato Group handler udfordringerne også om forsinkelser samt om prisstigninger, fortæller regional director i Plato Group Nordics & UK, Klaus Langhoff:

”Forsinkelser og abnorme prisstigninger i vores forsyningskæder er efterhånden blevet et fænomen, vi har levet med i nogen tid, og det er svært at forudse, hvornår tingene normaliseres.”

Plato Group importerer en del relativt billige produkter fra Asien, og når fx også fragtpriserne stiger markant, kan det være svært at få til at hænge sammen.

Men intet er skidt uden at det også er godt for noget, og Klaus Langhoff tænker, at det måske kan give en positiv effekt på sigt:

”De øgede omkostninger både på produkterne og på fragtpriserne kunne medføre, at vores kunder delvist fravælger brugen af dem til deres markedsføring, men for at dæmme op for det, er vi tvunget til at finde nye leverandører på tættere liggende markeder, eksempelvis Østeuropa. Det er en positiv udvikling, der på sigt gør os mindre afhængige af Asien.”

Klaus Langhoff

Digitaliseringen har gjort PF Concept mindre afhængig
PF Concepts account manager fremhæver de samme udfordringer som de andre i den grafiske branche med problemer med at kunne få leveret produkter og de stigende priser. I forhold til rekruttering, så har digitaliseringen gjort virksomheden mindre afhængig:

«Meget af vores produktion er løbende blevet ændret fra manuel håndtering til automatisk håndtering. Flere af de traditionelle trykteknikker er blevet afløst af moderne teknikker, som er hurtigere og mere effektive, samtidig med, at én person kan passe flere maskiner,” siger Jakob Lejland.

Jakob Lejland

Grøn omstilling fylder hos Jydsk Emblem Fabrik
Hos Jydsk Emblem Fabrik er det den grønne omstilling, der fylder mest.

”Vores udfordring er den grønne omstilling, både i forhold til produkter, produktionsmetoder og affaldshåndtering. Den proces kommer til at tage mange år, men vi skal nok lykkes med det,” siger direktør i Jydsk Emblem Fabrik, Hanne Hørup.