Årets emballagedag sætter fokus på, hvad vi kan vente os af fremtidens emballage. Emballageløsninger hænger sammen med forbrugernes adfærdsmønstre, krav fra producenter og detailhandel og ikke mindst miljømæssige hensyn.

Vi får indspark fra både trendspecialister, designere, emballageproducenter, fødevareindustrien og detailhandlen. Og vi slutter af med en status på, hvordan det ser ud med implementering af producentansvarsloven for emballage.

Program

12.00  Frokost


13.00  Velkomst  – Adm. direktør, Thomas Torp, EmballageForum


13.10  Fremtidens forbrugertrends Forbrugerekspert, Pernille Holm, Perspective Lab

Pernille sætter scenen og gør os klogere på danskernes forbrugeradfærd nu og i fremtiden, samt hvad det har af betydning for fremtidens emballage. Vi præsenteres for forbrugernes fem referencepunkter, som danskerne kontinuerligt vender tilbage til, og som har indflydelse på vores adfærd og valg. Hvad navigerer vi efter i en ”kaotisk” tid med alt for mange emballage-dilemmaer i husstandene?


13.40  Emballagedesign Kreativ Direktør, Helle Dollerup, Cameleon Creatives

I koncentreret form får vi en bid af de trends inden for emballagedesign, som Cameleon Creatives tror på i de kommende år. Helle unboxer og fører os igennem alt fra eco-branding og grafiske designtrends til nutrition hacking, nye teknologier og meget mere. Det hele garneret med eksempler og konkrete cases.


14.10  Pause


14.25  Hvilke emballagetrends ser detailhandlen? – Kategorichef Emilie Skouboe & Thomas Kjær, 7-Eleven

Hvordan har 2GO og convenience markedets emballage ændret sig, og hvad vil vi se mere af i fremtiden? Hvilke projekter har 7-Eleven i støbeskeen i forhold til egne produkter, der skal imødekomme flest mulige krav? Hvordan ser udfordringerne ud med 2GO-emballage, når vi kigger ind i fremtiden med bl.a. personaleløse butikker og affaldssortering?


14.55  Fremtidens krav til fødevareemballage

Marketingchef, Thomas Duholm Marcher, Hanegal

Hanegal har stort fokus på klima og madspild. Thomas fortæller om egne og forbrugernes krav til emballage. Hvordan kan det design og den emballagetype, der vælges, mindske klimabelastningen hos forbrugeren og detailhandlen? Og hvad kommer Hanegal til at lægge mere vægt på mht. emballering af deres produkter i fremtiden?

CEO, Emil Andersen, Planteslagterne

Vi får besøg fra en af de nyere danske aktører, der vil gøre os klogere på de "små" klimabevidste fødevareproducenter.
Hvad er deres udfordringer i forhold til at markedsføre og emballere et klimabevidst produkt, der både skal vælges til hos forbrugeren, detailhandlen og være rentabelt.


15.30  Pause med kaffe & kage


15.50  Emballagetrends nu og i fremtiden Ansvarlig for Innovation, Mette Staal & Head of Sales, Michael Fisker,DS Smith

Hvilke emballagetyper hitter i øjeblikket hos emballagevirksomheder, og hvad vil vi se mere af i fremtiden? Hvordan udvikler emballagen sig generelt i forhold til produkterne? DS Smith fortæller, hvad de oplever i øjeblikket, og hvor efterspørgslen bevæger sig hen.


16.20  Ny lov om producentansvar Direktør, Marianne Roed Jakobsen, Dansk Emballage Producentansvar

Marianne fra den nystiftede forening DEP giver en status på, hvor langt foreningen er nået med at etablere en kollektiv indsamlingsordning, der kan honorere de forpligtelser, producenter og importører får, når den kommende lov om det udvidede producentansvar træder i kraft.


17.00  Afslutning & tak for i dag


Tilmelding

Deltager #1
Deltager #2
Deltager #3
Deltager #4
Deltager #5