Markedsføring af miljø og andre CSR-forhold



God kommunikation om samfundsansvar kan bidrage til at styrke virksomhedens markedsposition og omdømme.

Virksomheder forventes i stigende omfang at have fokus på aktiviteter, hvor de påvirker det omgivende samfund, ligesom det også i stigende omfang er et vilkår, at virksomheden markedsfører CSR og miljø på linje med fx deres produkters tekniske kvaliteter.
Fordele ved markedsføring af miljø og CSRFordelene ved at arbejde strategisk med fx miljø og klima kan bl.a. være:
  • Bedre omdømme hos kunder og samarbejdspartnere
  • Økonomiske besparelser og effektiviseringer
  • Adgang til nye markeder for bæredygtige produkter
Husk dokumentationenDe argumenter der anvendes i markedsføringen af fx en tryksags miljømæssige fordele, skal kunne dokumenteres på linje med alle andre kvalitetspåstande om produktet. Det betyder, at din virksomhed har pligt til at kunne fremskaffe dokumentation for, hvordan produktet påvirker miljøet.
Retningslinjer og vejledningForbrugerombudsmanden har udstukket retningslinjer for, hvordan virksomheder må markedsføre deres produkter som miljøvenlige. I vejledningen "Etiske og miljømæssige påstande i markedsføringen" kan du finde svar på, hvordan din virksomhed må gøre brug af miljømæssige og etiske påstande i jeres markedsføring. Blandt andet er der retningslinjer for brugen af ordene grøn, miljøvenlig etc. Læs vejledningen og undgå forkert markedsføring.

Skulle du have spørgsmål til markedsføring, er du altid velkommen til at kontakte Grakom.