Oprettet 15/12/2017

Spørgelyst og skepsis til møde om PostNord

Af: Thea Møller Ronex

Hvad kommer der til at ske med breve, magasiner og uadresseret omdeling? PostNords repræsentant fik mange spørgsmål, da han torsdag stillede sig til rådighed for Grakoms medlemmer. To af deltagerne gik fra mødet med en blandet fornemmelse.


»Jeg er glad for, at jeg kom. Vi har trods alt fået en lille smule information om, hvor posten (PostNord, red.) er på vej hen, og hvad der kommer til at ske nu,« siger Ole Nielsen, der er direktør i PRinfoTrekroner.

Han mødte op i Grakoms lokaler i København for at få svar på, hvad PostNords ændringer og nedskæringer kommer til at betyde for hans distribution af tryksager. Ikke mindst, når PostNord forlader markedet for adresseløse forsendelser. Men ifølge Ole Nielsen kastede mødet ikke lys over alle spørgsmål, som han ønskede opklaret.

»Vi mangler svar på de adresseløse forsendelser. Hvem tager over, når vi ikke har specifikke adresser, men gerne vil have produkter delt ud i et bestemt område?«

»Det er det helt store spørgsmål for mig. For det er der, hvor problematikken er lige nu. Det har været en enormt billig distributionsmulighed, og den forsvinder fuldstændig,« siger Ole Nielsen.

Mister potentielt kunder
Martin Hougaard, der er kontaktchef i Clausen Grafisk, synes heller ikke, at han har fået tilstrækkelige svar. Men han udnyttede især mødet til at debattere med de andre deltagere efterfølgende:

»Jeg ville ønske, at PostNord tidligere havde meldt noget ud. Det ville have givet de nye spillere mere tid til at udtænke nye produkter. De her ændringer rammer jo den grafiske branche hårdt.«

Han ærgrer sig især over de kunder, der nu potentielt falder fra.

»For nogle bliver omkostningerne så høje, at kunder, som fx Kræftens Bekæmpelse, der sender adresseløst lotteri ud til husstandene tre gange om året, måske falder fra. Det er arbejdspladser, der forsvinder, og initiativer, der skal støtte et godt formål, kan ende med at blive droppet,« siger Martin Hougaard.

Tid til samarbejde
Grakoms chef for medlemsafdelingen, Michael Brochmann, er opmærksom på, at det haster med at finde nye løsninger.

»Vi kan sagtens forstå frustrationen blandt vores medlemmer, når der er produkter, der forsvinder fra markedet efter PostNords nye forretningsstrategi.«

Han påpeger dog, at der er mulighed for at iværksætte andre modeller.

»Man kunne eksempelvis indgå et samarbejde med nogle af de andre aktører, der er i stand til at pulje forsendelser. Og jeg håber, at de virksomheder møder op på tirsdag og støtter op om nye løsningsmodeller.«

Lige nu og her ser Michael Brochmann især behovet for samarbejde.

»Det er vigtigt, at man allerede nu samarbejder i branchen om modeller, der kan sikre at mindre foreninger såsom kirkeblade ikke når at forsvinde helt væk fra markedet.«   

 

Torsdagens møde i København gentages tirsdag den 19. december i Aarhus, hvor det bliver muligt for Grakoms medlemmer at debattere distributionen af blandt andet adresseløse forsendelser med PostNord.

Mødet foregår på Erhvervsakademi Aarhus, kl. 9 – 10

Tilmeld dig mødet her