11/08/2017

Dansk tryksag vinder prestigefyldt designpris

Af Christian Bendix, journalist, Grakom

Aarhus Teater har i denne uge – i samarbejde med det århusianske design- og kommunikationsbureau Creative ZOO - vundet den prestigefyldte Red Dot Design Award for teatrets sæsonbrochure 2017/18.

Red Dot

”Det er super dejligt, at vi bliver anerkendt for den trykte kommunikation også. Vi gør alt hvad vi kan, for at give publikum en god oplevelse i teatret, og det vil vi meget gerne afspejle i gadebilledet og i vores sæsonprogram, og det er faktisk en svær opgave at løfte. Derfor er vi meget glade for prisen, siger Emilie Brøgger, der er marketingansvarlig på Aarhus Teater.

Red Dot-prisen er en af verdens mest prestigefyldte designawards inden for grafisk design og kommunikationsdesign. Aarhus Teater vandt i kategorien ”Publishing & Print Media” og er blevet valgt blandt mere end 8000 indsendte værker fra flere end 50 lande. Det er danske Aka-Print, der har trykt programmet.

Det er meget få danske kulturinstitutioner, der tidligere har modtaget Red Dot-prisen og for Aarhus Teaters vedkommende er det første gang, at teatret modtager så stor anerkendelse.

”Nogle kan måske se os som en lidt støvet institution, der har ligget i den samme bygning i over 100 år, men vi udvikler os jo hele tiden, og det kan sådan en flot pris være med til at gøre folk opmærksom på.
På den måde vil folk måske se os gennem nye briller,” siger Emilie Brøgger.

For samarbejdspartneren Creative ZOOs vedkommende er det derimod femte gang, at bureauet vinder en Red Dot Design Award, tidligere i samarbejde med Danish Crown.

Emilie Brøgger er ikke i tvivl om, at teatret vil fortsætte med at satse på trykt markedsføring.

”Rigtig mange sparer på tryksager i de her år, men vi holder helt bestemt fast i det trykte program. For os er det lidt en bibel, og derfor er vi meget lykkelige for, at programmet nu bliver anerkendt.”

Red dot

Teaterdirektør Trine Holm Thomsen siger i en pressemeddelelse:
”Det gode design er ikke bare et spørgsmål om form, farve og æstetik. Det handler også om at forstå Aarhus Teaters overordnede strategi og understøtte den via design. Det synes jeg, Creative ZOO har været dygtige til i et respektfyldt og kreativt samarbejde.”

Stifter og partner i Creative ZOO, Morten Søholm siger:
- Kunst- og kulturvirksomheder og i høj grad Aarhus Teater er på mange måder en drømmekunde: De ved, at man skal være modig, kompromisløs og visionær for at skabe et godt og spændende produkt.

Sæsonbrochuren 2017/2018 er et resultat af Aarhus Teaters og Creative ZOOs fælles insisteren på, at det der sker på scenen og kommunikationen heraf er et kreativt sammenspil på aller højeste niveau. Jeg er stolt over at Red Dot anerkender vores fælles arbejde.”